Menteri Besar Kelantan Adalah Sanusi 2.0? Mampukah Isu Air Diselesaikan?

firaz
0

Menteri Besar baharu Kelantan adalah Mohd. Nassuruddin Daud, yang dilantik pada 15 Ogos 2023. Beliau merupakan pemimpin Parti Islam Se-Malaysia (PAS) di Kelantan, yang memenangi 37 daripada 45 kerusi dalam Dewan Undangan Negeri Kelantan pada pilihan raya umum ke-16. Beliau menggantikan Ahmad Yakob, yang telah memimpin negeri itu sejak tahun 2013.


Video Panglima Perang aka MB Kelantan 

Mohd. Nassuruddin Daud, yang berusia 49 tahun, adalah bekas Setiausaha Agung PAS dan bekas Ahli Parlimen Pasir Mas. Beliau juga merupakan bekas Timbalan Menteri Besar Kelantan dan bekas Pengerusi Jawatankuasa Perancangan dan Pembangunan Sumber Air, Tanah dan Alam Sekitar.


Beliau mempunyai ijazah dalam bidang perakaunan dari Universiti Malaya dan ijazah dalam bidang syariah dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.


Beliau telah mengambil sumpah jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan di hadapan Sultan Muhammad V di Istana Balai Besar pada 15 Ogos 2023. Beliau juga telah melantik sepuluh orang anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN), termasuk dua orang Timbalan Menteri Besar, iaitu Mohamed Fadzli Hassan dan Mohd Amar Nik Abdullah. 


Beliau telah menetapkan beberapa agenda utama bagi pentadbiran barunya, antaranya adalah meningkatkan kesejahteraan rakyat, memperkukuhkan ekonomi negeri, mempertingkatkan kualiti pendidikan dan kesihatan, serta memelihara alam sekitar.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)