Sabri Yunus dan Angelina Tan Berkahwin?

firaz
0

Pi Mai Pi Mai Tang Tu adalah sebuah sitkom komedi yang popular pada era 1990-an di Malaysia. Sitkom ini menceritakan kisah kehidupan sehari-hari sebuah keluarga campuran Melayu-Cina yang tinggal di sebuah rumah sewa di Kuala Lumpur.


VIDEO MAJLIS AKAD NIKAH SABRI YUNUS


Keluarga ini terdiri daripada Wan Seman (Sabri Yunus), seorang jurutera yang berkahwin dengan Lucy (Angeline Tan), seorang suri rumah yang berasal dari Singapura. Mereka mempunyai dua orang anak, Sudin (Imuda) dan Savhi (Sathiya), yang selalu menyebabkan masalah dan gelak ketawa.



Sitkom ini menampilkan pelbagai watak sampingan yang menarik, seperti Mak Nah (Khatijah Tan), ibu kepada Wan Seman yang suka mencampuri hal anaknya; Pak Long (Zainal Ariffin), abang kepada Wan Seman yang suka berlagak kaya; Pak Ngah (A. Galak), adik kepada Wan Seman yang suka bermain judi; dan Pak Cik (Zami Ismail), jiran sebelah rumah yang suka mengusik Lucy.


Pi Mai Pi Mai Tang Tu memaparkan situasi-situasi lucu dan kelakar yang berlaku dalam kehidupan keluarga ini, seperti apabila Lucy cuba belajar bahasa Melayu, apabila Sudin dan Savhi terlibat dalam pergaduhan sekolah, apabila Wan Seman terpaksa berdepan dengan bosnya yang sombong, dan banyak lagi. Sitkom ini juga menunjukkan nilai-nilai murni seperti kekeluargaan, persahabatan, toleransi, dan cinta.


Sitkom ini mendapat sambutan hangat daripada penonton Malaysia, kerana ia menawarkan hiburan ringan dan menyentuh hati. Sitkom ini juga menjadi platform untuk melahirkan bakat-bakat pelawak dan pelakon yang terkenal, seperti Sabri Yunus, Angeline Tan, Imuda, Sathiya, dan Khatijah Tan. Sitkom ini juga menjadi salah satu sitkom paling lama bersiaran di Malaysia, dengan 11 musim dan lebih daripada 300 episod¹.


Sabri Yunus dan Angeline Tan adalah dua pelakon utama yang membawa watak Wan Seman dan Lucy dengan begitu meyakinkan. Sabri Yunus adalah seorang pelawak dan pelakon yang berpengalaman dalam bidang seni pentas, filem, drama, dan televisyen. Beliau dikenali dengan gaya lakonannya yang spontan, lucu, dan bersahaja. Beliau juga pernah menerima anugerah Pelakon Komedi Lelaki Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-23 pada tahun 2005².


Angeline Tan pula adalah seorang pelawak dan pelakon wanita Malaysia yang berketurunan Cina. Beliau popular menerusi watak Lucy dalam sitkom ini, yang menampilkan aksen Singlish yang kental dan kelakuan yang menggelikan. Beliau juga aktif berlakon dalam drama Melayu dan Mandarin, serta sebagai pelawak pentas di RTM³. Beliau pernah dicalonkan empat kali untuk kategori Artis Komedi Wanita Popular di Anugerah Bintang Popular Berita Harian³.


Pi Mai Pi Mai Tang Tu adalah sebuah sitkom legenda yang menghiburkan generasi penonton Malaysia dengan jenaka dan kemanusiaannya. Sitkom ini juga menjadi saksi kepada perkembangan industri seni Malaysia, serta penghargaan kepada kepelbagaian budaya dan bahasa di negara ini.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)