Isteri Tidak Penat Melayan, Suami Yang Selalu "Keras" Walaupun Hanya Berpegangan Tangan Dipasar

firaz
0

Berikut adalah beberapa tips senaman yang sesuai untuk lelaki berusia 40 tahun dan ke atas:



1. Tanamkan semangat: Pertama-tama, penting untuk mempunyai semangat dan motivasi untuk bersenam. Berikan komitmen pada diri sendiri untuk bersenam bagi mendapatkan tubuh badan yang sihat dan lebih bertenaga¹.


2. Pemanasan badan: Jangan mengambil mudah kepentingan latihan pemanasan badan. Pemanasan badan atau 'warm up' sebelum bersenam adalah amat penting untuk menghindari dari pelbagai kemungkinan kecederaan otot ketika melakukan pergerakan semasa berolahraga¹.



3. Senaman ringan: Mulakan bersenam dengan senaman yang lebih ringan. Ini adalah untuk membiasakan otot-otot dan sendi anda dalam pergerakan secara bertahap¹.




4. Tambah intensiti: Bagi yang berkemampuan, tambahkan intensiti latihan senaman kepada yang lebih berat sedikit. Perlu juga diingat, pilihan latihan olahraga perlu sesuai dengan kadar kemampuan tubuh badan. Elakkan pergerakan yang keterlaluan kerana di usia sebegini, otot tubuh tidak mampu menampung pergerakan yang melampau¹.


5. Latihan kardio: Memilih satu latihan kardio yang dapat menggerakkan keseluruhan otot tubuh adalah lebih baik daripada melakukan banyak latihan kardio untuk pergerakan otot yang berlainan. Lakukan beberapa kali dalam seminggu. Banyak manfaat yang dapat diperolehi daripada latihan ini. Antaranya adalah latihan kardio dapat menguatkan fungsi jantung dan paru-paru seperti berjalan di atas treadmill, tambahkan kelajuannya secara bertahap dan mengikut kemampuan diri. Nikmatinya secara santai dan jangan terlalu memaksa diri.




6. Istirahat: Di usia sebegini, tubuh badan memerlukan lebih banyak masa untuk beristirehat. Jadi, amalkan senaman sekurang-kurang hanya 2 atau 3 kali dalam seminggu. Pastikan anda juga mendapat tidur yang cukup iaitu sekurang-kurangnya 7 hingga 8 jam dalam sehari.



7. Minum banyak air: Anda juga perlu mengimbangkan rutin minum seharian anda. Amalkan minum air putih sekurang-kurangnya 6 hingga 8 gelas setiap hari. Ini bagi memenuhi keperluan cairan dalam tubuh badan.



Semoga tips ini membantu anda dalam menjaga kesihatan tubuh badan anda. Ingatlah bahawa senaman yang berterusan dan pemakanan yang seimbang adalah kunci untuk kekal sihat dan bertenaga.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)