Kerana Kuih Cara Berlauk Sedap, Rina dan Rudi Berpelukan Di Warung Pak Mat

firaz
0

Rina dan Rudi sedang duduk di warung Pak Mat, menikmati kuih Cara Berlauk yang baru saja dibeli. Mereka saling pandang-pandang dengan malu-malu.


Rina: (menggigit kuih) Hmm, enak sekali kuih ini. Gurih, manis, dan lembut. Seperti kamu, Rudi.

Rudi: (tersipu) Ah, kamu ini. Kamu juga enak, eh, maksudku, kuihnya juga enak. (terbatuk-batuk)


Rina: (menepuk-nepuk punggung Rudi) Kamu baik-baik saja? Jangan sampai tersedak ya.


Rudi: (menyeka mulut) Aku baik-baik saja. Maaf, aku agak g (sambung dibawah)



Siapa suka kuih cara berlauk letak inti banyak2...Buat sendiri boleh letak inti banyak2 Rasepi saya share sekali... 


Resepi cara berlauk :


1. Bahan-bahan inti daging

• 100gm daging cincang ( sy pkai dgg kisar ramly) 

• 1/2 biji bawang holland dipotong dadu

• 3 ulas bawang putih dipotong dadu

• 1 sb rempah kari daging dibancuh dengan 3 sb air panas

• daun sup

• gula dan garam secukupnya


Cara-cara

• tumis bawang holland dan bawang putih sehingga naik bau. Kemudian masukkan rempah dan biar sehingga pecah minyak

• dah pecah minyak masukkan daging , daun sup , gula dan garam

• masak sehingga daging kering


2. Bahan-bahan untuk kuih cara

• 2 1/2 cawan tepung gandum

• 1 biji telur 

• 1 cawan santan 

• 1 cawan air

• 1 sb kunyit atau sedikit pewarna kuning

• garam


Cara-cara

• satukan semua bahan dan belender je.. 

• sapu minyak pada acuan dan panaskan atas api kecil

• bila acuan dah panas tuangkan adunan kuih cara

• kemudian letak daging , daun sup / daun bawang dan cili

• masak atas api kecil. Tutup acuan kuih tu ye., Cucuk lidi , kalau tak melekat dikira sudah masak


Rudi: (menyeka mulut) Aku baik-baik saja. Maaf, aku agak gugup. Aku ingin mengatakan sesuatu padamu, Rina.


Rina: (memandang Rudi dengan harap) Apa itu, Rudi? Katakan saja.


Rudi: (mengambil napas dalam-dalam) Rina, aku sudah lama menyukaimu. Kamu cantik, pintar, dan baik hati. Kamu seperti kuih Cara Berlauk yang sempurna. Aku ingin kamu menjadi pacarku. Maukah kamu menerima cintaku?


Rina: (tersenyum lebar) Rudi, aku juga menyukaimu. Kamu tampan, cerdas, dan perhatian. Kamu seperti kuih Cara Berlauk yang lezat. Aku mau menjadi pacarmu. Aku menerima cintamu.


Rudi: (bergegas memeluk Rina) Rina, aku sangat bahagia. Terima kasih sudah mau menjadi pacarku.


Rina: (memeluk balik Rudi) Rudi, aku juga sangat bahagia. Terima kasih sudah menyatakan cintamu.


Pak Mat: (mendekati meja mereka) Wah, selamat ya, anak-anak. Aku senang melihat kalian berdua. Ini, aku kasih bonus kuih Cara Berlauk satu piring lagi. Semoga kalian semakin mesra.


Rina dan Rudi: (bersama-sama) Terima kasih, Pak Mat. (lalu saling pandang dan ter

senyum)


Tamat

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)