Video Johan Ghazali aka JOJO Membelasah Lawannya

firaz
0
Johan Ghazali atau Jojo adalah seorang atlet Muay Thai Malaysia yang berusia 17 tahun. Beliau berasal dari Kuala Lumpur dan mempunyai darah campuran Malaysia dan Amerika Syarikat. Beliau telah mencipta nama dalam dunia sukan Muay Thai dengan meraih pelbagai kejayaan, antaranya ialah:

- Menjadi atlet termuda yang menandatangani kontrak dengan ONE Championship, sebuah organisasi seni bela diri terkemuka di dunia⁴.

- Menumpaskan tiga lawan dengan 'knockout' dalam masa kurang daripada satu minit dalam kejohanan ONE Championship di Thailand pada tahun 2023.

- Memenangi pingat emas dalam Asian Games di Abu Dhabi pada tahun 2019 dan pingat perak dalam World Muaythai Championship di Turki dan Bangkok.


Beliau memulakan latihan Muay Thai pada usia 10 tahun dan mengikuti jejak langkah ibu bapanya yang juga terlibat dalam sukan ini. Beliau mewakili Kelab Muay Thai Rentap dan bersekolah di SMK St Thomas, Kuching sebelum berpindah ke Selangor pada tahun 2015. Beliau merupakan anak kedua daripada empat orang adik beradik.
Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)