Pengalaman Hitam Pelajar Sekolah Di Kelantan Dengan Pemandu Bas Sekola

firaz
0

Pada suatu pagi, saya bersiap sedia untuk pergi ke sekolah. Saya tinggal di kampung dan sekolah saya terletak agak jauh dari rumah. 



Oleh itu, saya perlu menaiki bas sekolah untuk sampai ke sekolah. Bas sekolah yang saya naiki adalah bas panjang yang mempunyai banyak tempat duduk.


Saya selalu memilih tempat duduk di bahagian belakang kerana saya suka melihat pemandangan semasa perjalanan ke sekolah.


Saya masih ingat lagi, pada suatu hari, bas sekolah yang saya naiki mengalami kerosakan enjin di tengah jalan. Semua pelajar dalam bas terpaksa turun dan menunggu bas pengganti tiba.


Kami semua terpaksa menunggu selama lebih kurang 30 minit sebelum bas pengganti tiba. Walaupun kami terpaksa menunggu, kami masih bersemangat untuk pergi ke sekolah.


Setibanya di sekolah, saya dan rakan-rakan saya bergegas masuk ke dalam kelas. Kami semua merasa gembira kerana dapat sampai ke sekolah dengan selamat.


Pengalaman menggunakan bas sekolah sangat menyeronokkan dan memberi kenangan manis dalam hidup saya.


Berikut adalah 5 kesan baik dan 5 kesan buruk menjalankan perniagaan bas sekolah:


Kesan Baik:

1. Pendapatan yang stabil: Perniagaan bas sekolah menawarkan pendapatan yang stabil kerana ia melibatkan perkhidmatan pengangkutan harian pelajar sekolah.

2. Permintaan yang tinggi: Permintaan untuk perkhidmatan pengangkutan pelajar sekolah adalah tinggi, terutamanya di kawasan yang jauh dari sekolah.

3. Fleksibiliti masa: Perniagaan bas sekolah membolehkan anda mempunyai fleksibiliti masa kerana ia melibatkan perjalanan harian.

4. Kesempatan untuk membantu: Perniagaan bas sekolah memberikan anda peluang untuk membantu pelajar sekolah dengan menyediakan perkhidmatan pengangkutan yang selamat dan selesa.

5. Pengalaman: Menjalankan perniagaan bas sekolah memberikan anda pengalaman dalam pengurusan perniagaan dan pengangkutan.


Kesan Buruk:

1. Kos yang tinggi: Kos untuk membeli dan mengekalkan bas sekolah boleh menjadi tinggi.

2. Risiko kewangan: Perniagaan bas sekolah mempunyai risiko kewangan yang tinggi kerana ia melibatkan pembelian kenderaan dan kos operasi harian.

3. Persaingan: Terdapat persaingan yang ketat dalam industri pengangkutan pelajar sekolah.

4. Kesukaran dalam mendapatkan lesen: Mendapatkan lesen yang diperlukan untuk menjalankan perniagaan bas sekolah boleh menjadi sukar.

5. Tuntutan yang tinggi: Perniagaan bas sekolah memerlukan tuntutan yang tinggi dalam hal keselamatan dan kualiti perkhidmatan.


Sekiranya anda memerlukan bantuan lanjut, sila hubungi pihak berkuasa tempatan atau agensi perniagaan untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai peraturan dan prosedur yang diperlukan untuk memulakan perniagaan ambil dan hantar pelajar sekolah.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)