Pemandu Pekak Dari Semenanjung Tidak Bagi Laluan Kelada Ambulans Penyebab Kematian Suami?

firaz
0


Tidak memberi laluan kepada ambulans adalah kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Jalan Raya 1978. Hukumannya boleh berupa denda, gantung lesen, atau penjara. Sebab kenapa kena bagi laluan kepada ambulans adalah kerana ambulans membawa pesakit yang memerlukan rawatan segera dan setiap saat sangat berharga bagi nyawa mereka. Jika ambulans terhalang oleh pengguna jalan raya yang tidak bertanggungjawab, ia boleh menyebabkan risiko kemalangan atau kematian.




(1) Ramai tidak cakna hukuman halang laluan ambulans 


(2) Apa salahnya beri laluan kepada ambulans


(3) [VIDEO] Biadab! 'Golongan kayangan' bawa Mercedes Singapura


(4) Siapa patut jalan dulu, ambulans atau konvoi VIP? Ini penjelasan pihak


Ali adalah seorang pemandu teksi yang sedang mencari penumpang di sekitar bandar. Dia melihat sebuah ambulans yang sedang menyalakan lampu dan siren kecemasan di belakangnya. Dia tahu bahawa ambulans itu mungkin membawa pesakit yang kritikal dan perlu sampai ke hospital secepat mungkin. Ali segera menghala ke tepi jalan dan memberi laluan kepada ambulans itu. Dia melihat ambulans itu meluncur dengan laju dan menghilang dari pandangannya.


Sementara itu, di seberang jalan, Rosli adalah seorang pemandu kereta yang sedang tergesa-gesa untuk menghadiri mesyuarat penting. Dia juga melihat ambulans yang sama, tetapi dia tidak peduli. Dia berfikir bahawa dia lebih penting daripada pesakit di dalam ambulans itu. Dia terus memandu di lorong kecemasan dan menghalang ambulans itu. Dia mendengar pemandu ambulans meminta dia untuk beri laluan melalui pembesar suara, tetapi dia buat-buat tidak dengar. Dia hanya mahu sampai ke destinasi secepat mungkin.


Akibatnya, ambulans itu terpaksa berhenti dan menunggu lampu isyarat merah. Di dalam ambulans itu, pesakit yang mengalami serangan jantung semakin lemah. Penolong pegawai perubatan yang menemani pesakit itu cuba memberikan rawatan awal, tetapi dia tahu bahawa pesakit itu memerlukan bantuan perubatan lanjut. Dia berharap agar mereka dapat sampai ke hospital sebelum terlambat.


Tiba-tiba, dia mendengar bunyi hon dan jeritan. Dia melihat ke depan dan terkejut melihat bahawa kereta Rosli telah dilanggar oleh sebuah lori yang datang dari arah berlawanan. Lori itu tidak dapat mengelak kereta Rosli yang melintas ke lorong bertentangan. Kereta Rosli hancur dan Rosli terperangkap di dalamnya. Lori itu juga terbalik dan pemandunya cedera parah.


Pemandu ambulans segera menghubungi MERS 999 dan meminta bantuan. Dia juga keluar dari ambulans dan cuba menolong mangsa kemalangan. Dia melihat Rosli yang terluka dan tidak sedarkan diri. Dia cuba membuka pintu kereta Rosli, tetapi pintu itu terkunci. Dia memecahkan tingkap kereta dengan pemecah kaca dan mencabut tali pinggang keledar Rosli. Dia menarik Rosli keluar dari kereta dan meletakkannya di atas bahu jalan. Dia cuba menghidupkan semula Rosli dengan alat defibrilator, tetapi tidak berjaya. Rosli telah meninggal dunia akibat kecederaan dalaman.


Pemandu ambulans kemudian berpaling ke pemandu lori. Dia melihat pemandu lori itu masih bernafas, tetapi berdarah banyak. Dia mengambil kotak pertolongan cemas dari ambulans dan cuba menghentikan pendarahan. Dia juga memeriksa denyutan nadi dan tekanan darah pemandu lori itu. Dia mendapati bahawa pemandu lori itu masih stabil, tetapi perlu dibawa ke hospital segera.


Pada masa yang sama, penolong pegawai perubatan yang berada di dalam ambulans mendengar bunyi sirene polis dan bomba. Dia melihat beberapa kenderaan kecemasan tiba di tempat kejadian. Dia keluar dari ambulans dan memberitahu mereka tentang keadaan pesakit dan mangsa kemalangan. Dia juga memberitahu mereka bahawa Rosli adalah pemandu yang tidak memberi laluan kepada ambulans dan menyebabkan kemalangan itu. Dia merasa marah dan sedih kerana Rosli telah membazirkan nyawanya sendiri dan mengancam nyawa orang lain.


Polis dan bomba segera mengambil alih operasi penyelamatan. Mereka mengeluarkan pemandu lori dari lori yang terbalik dan meletakkannya di atas tandas. Mereka juga menutup mayat Rosli dengan kain putih dan menunggu pihak forensik. Mereka juga mengawal trafik dan menyiasat punca kemalangan.


Pemandu ambulans dan penolong pegawai perubatan akhirnya dapat meneruskan perjalanan mereka ke hospital dengan pesakit yang mengalami serangan jantung. Mereka berharap agar pesakit itu dapat bertahan dan sembuh. Mereka juga berdoa agar pemandu lori dapat pulih dari kecederaannya. Mereka merasa bersyukur kerana mereka masih hidup dan dapat menjalankan tugas mereka dengan baik.


Mereka juga berharap agar pengguna jalan raya lain dapat belajar daripada kesilapan Rosli dan memberi laluan kepada ambulans. Mereka tahu bahawa ambulans bukan sahaja membawa pesakit, tetapi juga harapan dan nyawa. Mereka berpesan agar orang ramai menghormati dan menghargai perkhidmatan ambulans dan kenderaan kecemasan lain. Mereka percaya bahawa dengan kerjasama dan kesedaran, mereka dapat menyelamatkan lebih banyak nyawa dan mengurangkan kemalangan.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)