Unit Trust Labur 1000 Dapat Untung 500 Dalam Tempoh 6 Bulan? Menang Dana Terbaik Asia Tahun 2023

firaz
0

Unit trust adalah sejenis pelaburan kolektif yang melibatkan pengumpulan wang daripada pelabur dan melaburkan wang tersebut dalam portfolio pelbagai aset seperti saham, bon, hartanah, dan sebagainya.




Related Content


10 Sebab Bangsa Melayu Tidak Menyokong Perdana Menteri Anwar Ibrahim


(1) Top 10 Unit Trust Patuh Syariah Yang Beri Pulangan Tertinggi Dalam Masa


(2) Dana Unit Trust Terbaik 2021 / 2022 | Pulangan lebih 10%


(3) Top 10 Dana Unit Trust Dengan Prestasi Terbaik Untuk Tempoh Setahun


Unit trust membolehkan pelabur untuk memiliki sebahagian daripada portfolio tersebut mengikut jumlah unit yang dibeli. Unit trust juga dikawal selia oleh pihak berkuasa kewangan dan diuruskan oleh pengurus dana profesional.


Terdapat banyak jenis unit trust yang sesuai dengan matlamat, risiko, dan jangka masa pelaburan anda. Anda boleh memilih unit trust yang patuh syariah jika anda mengikut prinsip-prinsip Islam dalam pelaburan anda. Anda juga boleh memilih unit trust yang melabur dalam pasaran tertentu, seperti Malaysia, Asia Pasifik, atau global.


Untuk mendapatkan unit trust, anda perlu membuka akaun pelaburan dengan syarikat pengurusan dana unit trust yang anda pilih. Anda boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai syarikat-syarikat tersebut di laman web mereka atau melalui ejen-ejen unit trust yang berdaftar. Anda juga perlu membayar yuran dan caj yang berkaitan dengan pembelian dan penjualan unit trust, seperti yuran pengurusan, yuran penstrukturan, dan yuran penilaian.


Berikut adalah senarai 10 unit trust yang memberi pulangan tinggi dalam tempoh 10 tahun, berdasarkan hasil carian web saya:


- Kenanga Syariah Growth Fund (9.43%)

- Eastspring Investments Dana al-Ilham (8.92%)

- Dana Makmur Pheim (8.46%)

- CIMB Islamic Small Cap Fund (8.11%)

- Public Islamic Opportunities Fund (7.85%)

- Affin Hwang Aiiman Growth Fund (7.33%)

- Hong Leong Dana Makmur (6.85%)

- Public Islamic Asia Dividend Fund (6.73%)

- PMB Shariah Aggressive (6.66%)

- RHB Islamic Bond (6.65%)


Harap maklum bahawa pulangan unit trust adalah berubah-ubah dan bergantung kepada prestasi pasaran dan portfolio. Pulangan masa lalu tidak menjamin pulangan masa depan. 


Anda perlu membuat kajian dan penilaian sendiri sebelum membuat keputusan pelaburan. Anda juga boleh mendapatkan nasihat daripada pakar kewangan yang berkelayakan jika anda memerlukan bantuan.



Unit trust pertama di Malaysia dilaburkan ke Bitcoin. Memberi pulangan lebih 50% sejak dilancarkan bulan Ogos 2023.



Wowwwwssss!

Tak sampai setengah tahun, pulangan dah 50% lebih. Akan datang? Hanya Allah yang tahu. Kalaulah ada mesin masa...

Halogen Shariah Bitcoin Fund

% Prestasi bulan Disember 2023 : +8.4%

% Keuntungan sejak dilancarkan pada bulan Ogos : +55.6%

Terpilih sebagai salah satu Dana Terbaik Malaysia untuk Tahun 2023 oleh LSEG Lipper Table (FKA Refinitiv Lipper Table).



Nak melabur?


Suka saya jelaskan, pelaburan Bitcoin adalah pelaburan yang berisiko tinggi.


Jangan hanya nampak ia naik, nak melabur.

Jangan melabur ikut-ikutan.

Pelaburan bukan sekadar modal. Ia kena ada ilmu.


Antara ilmu yang penting dalam pelaburan:


1. Mulakan dahulu dengan simpanan terlebih dahulu. Penuhkan dahulu tabungan simpanan kecemasan, barulah melabur. Jangan terus melabur tanpa ada simpanan yang kukuh.


2. Labur guna duit lebihan simpanan. Duit yang tak menjejaskan kehidupan kita sekiranya ia jatuh dan rugi. Kenapa? Supaya kita tidak melabur dengan emosi.


Cukup 2 perkara ini sebagai perkara asas supaya kita tidak hilang punca, meroyan dan rasa nak bunuh diri jika ia berlaku.


Mana-mana pelaburan pun akan ada risiko rugi. Panduan ini terpakai dalam semua pelaburan, bukan sahaja terhad untuk Bitcoin dan Kripto. Ia turut terpakai untuk pelaburan emas, saham, unit trust, hartanah, ASB Financing dan sebagainya.


Halogen Syariah Bitcoin Fund adalah dana unit amanah yang patuh syariah yang pertama di dunia yang memberi pendedahan kepada Bitcoin secara fizikal¹.


Dana ini diuruskan oleh Halogen Capital, syarikat pengurusan dana aset digital yang pertama mendapat lesen daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia².


Dana ini membolehkan pelabur untuk memiliki Bitcoin melalui struktur unit amanah yang berasingan, tanpa perlu risau tentang pertukaran yang tidak selamat, kehilangan kunci peribadi, atau peranti storan yang rumit.


Dana ini juga menjamin keselamatan aset Bitcoin melalui pemegang amanah yang berdaftar dengan SC dan penyimpan kripto global yang berkualiti institusi¹.


Dana ini dilancarkan pada 23 Ogos 2023 dengan nilai aset bersih (NAV) permulaan RM 1.00 seunit¹. Pelaburan minimum ialah RM 10,000 dan pelaburan tambahan minimum ialah RM 1,000¹.


Dana ini mengenakan yuran pengurusan tahunan sebanyak 1.00% daripada NAV¹. Dana ini juga mendapat pengesahan patuh syariah daripada Amanie Advisors, sebuah syarikat perunding syariah global¹.


Dana ini bertujuan untuk memberi pulangan yang tinggi kepada pelabur dengan melabur dalam Bitcoin, aset yang paling berprestasi dalam dekad lalu.


Bitcoin adalah mata wang digital yang dicipta pada tahun 2009 oleh seseorang atau kumpulan yang menggunakan nama samaran Satoshi Nakamoto. 


Bitcoin berfungsi sebagai sistem pembayaran peer-to-peer yang tidak dikawal oleh mana-mana pihak berpusat.


Bitcoin menggunakan teknologi blockchain, yang merupakan rekod awam yang tidak boleh diubah yang menyimpan semua transaksi Bitcoin.


Bitcoin mempunyai bekalan yang terhad, iaitu hanya 21 juta Bitcoin yang boleh dicipta. Ini menjadikan Bitcoin sebagai aset yang deflasi dan bernilai tinggi.


Walau bagaimanapun, pelaburan dalam Bitcoin juga melibatkan risiko yang tinggi, kerana harga Bitcoin adalah sangat tidak menentu dan dipengaruhi oleh pelbagai faktor, seperti permintaan dan penawaran, peraturan, berita, dan sentimen pasaran. Pelabur perlu bersedia untuk menanggung kerugian yang besar jika harga Bitcoin jatuh. 


Pelabur juga perlu memahami bahawa pelaburan dalam Bitcoin tidak dijamin oleh mana-mana pihak, termasuk kerajaan, bank, atau insurans. Pelabur juga perlu mematuhi undang-undang cukai dan kewangan yang berkaitan dengan pelaburan dalam Bitcoin di negara mereka.


Oleh itu, pelabur yang berminat untuk melabur dalam Halogen Syariah Bitcoin Fund perlu membuat kajian dan penilaian sendiri sebelum membuat keputusan pelaburan. Pelabur juga boleh mendapatkan nasihat daripada pakar kewangan yang berkelayakan jika mereka memerlukan bantuan. Saya harap anda mendapat manfaat daripada maklumat yang saya kongsikan.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)