15 Resepi Masakan Perut Muda dan Hati Limpa Lembu Kambing YAng Menyelerakan

BLogTips
0

Saya boleh membantu anda mencari 10 jenis resepi masakan sedap dan menyelerakan bagi perut lembu dan hati lembu. Berikut adalah resepi-resepi yang saya dapati dari hasil carian web saya:

 


1.  **Resepi Perut Muda Ala Padang**: Resepi ini menggunakan perut muda lembu yang direbus dan dipotong kecil, kemudian ditumis dengan bahan-bahan seperti bawang besar, bawang putih, halia, lengkuas, serai, cili kering kisar, sup bunjut, perencah sup, tomato, batang saderi, asam limau dan perasa.

2. **Resepi Hati Lembu Goreng Berempah**: Resepi ini menggunakan hati lembu yang direbus dan dipotong, kemudian digoreng dengan bahan-bahan seperti bawang besar, bawang putih, halia, serai, rempah kari, serbuk ketumbar, serbuk jintan manis, serbuk jintan putih dan garam.

3.  **Resepi Perut Lembu Sambal Bercili**: Resepi ini menggunakan perut lembu yang direbus dan hiris kasar, kemudian dimasak dengan bahan-bahan seperti cili besar merah, cili padi, kunyit hidup, bawang besar, bawang putih, serai, asam gelugur dan garam.

4.  **Resepi Rendang Campur Berempah**: Resepi ini menggunakan hati lembu, limpa lembu dan paru lembu yang direbus dan dihiris, kemudian dimasak dengan bahan-bahan seperti santan pekat, pes asam jawa, kerisik, rempah kari daging, serbuk ketumbar, serbuk jintan manis, serbuk jintan putih dan garam. Bahan kisar yang digunakan adalah cili kering kisar, bawang besar kisar, lengkuas kisar, halia kisar dan serai kisar. Bahan hirisan yang digunakan adalah bawang merah hiris, bawang putih hiris dan serai hiris. Bahan rempah penumis yang digunakan adalah kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga.

5.  **Resepi Perut Muda Kerisik Air Asam**: Resepi ini menggunakan perut muda lembu yang direbus dan dipotong kecil. Bahan-bahan lain yang digunakan adalah ikan selar bakar (ambil isinya sahaja), bawang besar hiris, cili padi hiris, buah tomato potong dadu, kerisik hiris halus daun limau purut hiris halus air asam jawa air suam garam dan gula secukup rasa.

6.  **Resepi Hati Lembu Goreng Kunyit**: Resepi ini menggunakan hati lembu yang direbus dan dipotong kecil. Bahan-bahan lain yang digunakan adalah minyak masak secukupnya kunyit hidup (dikisar) garam secukup rasa daun salam daun pandan daun kunyit (dipotong halus) daun limau purut (dipotong halus) daun kesum (dipotong halus) daun pudina (dipotong halus) daun ketumbar (dipotong halus) daun sup (dipotong halus) cili padi merah (dipotong halus) cili padi hijau (dipotong halus) cili merah (dipotong halus) cili hijau (dipotong halus) bawang merah (dipotong halus) bawang putih (dipotong halus) bawang besar (dipotong halus) halia (dipotong halus) serai (dipotong halus) lengkuas (dipotong halus) kacang tanah (digoreng dan ditumbuk kasar) kacang dal (digoreng dan ditumbuk kasar) kacang hijau (direbus dan ditumbuk kasar) kacang merah (direbus dan ditumbuk kasar) kacang soya (direbus dan ditumbuk kasar) kacang botol (direbus dan dipotong halus) kacang panjang (direbus dan dipotong halus) taugeh (dicelur dan dipotong halus) kobis (dicelur dan dipotong halus) lobak merah (dicelur dan dipotong halus) timun (dipotong halus) tomato (dipotong halus) limau nipis (diperah airnya).

7.  **Resepi Perut Lembu Masak Lemak Cili Api Bersama Pucuk Paku**: Resepi ini menggunakan perut lembu yang direbus dan dipotong kecil. Bahan-bahan lain yang digunakan adalah cili padi kunyit hidup serai asam keping daun kunyit pucuk paku santan kelapa parut garam dan gula secukup rasa.

8.  **Resepi Hati Lembu Goreng Berlada**: Resepi ini menggunakan hati lembu yang direbus dan dipotong kecil. Bahan-bahan lain yang digunakan adalah minyak masak secukupnya bawang putih cincang bawang besar cincang cili merah cincang cili hijau cincang lada hitam tumbuk garam secukup rasa sos tiram sos tomato sos cili sos ikan gula secukup rasa daun sup hiris.

9.  **Resepi Perut Lembu Air Asam Simple**: Resepi ini menggunakan perut lembu yang direbus hingga empuk. Bahan-bahan lain yang digunakan adalah air rebusan perut lembu bawang besar hiris cili padi hiris limau nipis perah air garam secukup rasa.

10.                      **Resepi Kerabu Perut Lembu**: Resepi ini menggunakan perut lembu yang direbus dan potong halus. Bahan-bahan lain yang digunakan adalah kacang panjang dicelur taugeh dicelur bawang besar hiris serai hiris cili padi hiris cili merah hiris kerisik garam secukup rasa.

Semoga anda dapat mencuba resepi-resepi ini dan menikmatinya bersama keluarga dan rakan-rakan anda. Selamat mencuba! 😊

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)