Malaysia Mudah Menewaskan Solomon Island Yang Lebih Banyak Bermain Secara Bertahan

firaz
0

Malaysia Mudah Menewaskan Solomon Island dengan Jaringan 4 Gol Berbalas 1



Malaysia menunjukkan prestasi cemerlang dalam perlawanan persahabatan antarabangsa yang berlangsung pada 14 Jun 2023 di Stadium Nasional Bukit Jalil. Pasukan Harimau Malaya berjaya mengatasi cabaran daripada Solomon Island dengan skor akhir 4-1.


Video Perlawanan Sebenar Malaysia vs Solomon Island


Perlawanan bermula dengan tempo pantas daripada kedua-dua pasukan. Malaysia mendapat peluang pertama pada minit ke-7 apabila Safawi Rasid melepaskan tendangan jarak jauh yang diselamatkan oleh penjaga gol lawan. Solomon Island memberi balasan pada minit ke-12 apabila Micah Lea'alafa mencuba nasibnya dari luar kotak penalti tetapi bola melambung tinggi.


Malaysia akhirnya membuka tirai gol pada minit ke-19 apabila Norshahrul Idlan Talaha menyambut umpan silang daripada Syafiq Ahmad dengan tandukan yang gagal dihalang oleh penjaga gol Solomon Island. Gol itu memberi kelebihan kepada Malaysia untuk mengawal permainan.


Solomon Island cuba mencari jalan untuk menyamakan kedudukan tetapi gagal menembusi pertahanan Malaysia yang teguh. Malaysia pula terus menekan dan menjaringkan gol kedua pada minit ke-34 apabila Safawi Rasid menanduk bola sepakan sudut daripada Akram Mahinan.


Malaysia tidak memberi peluang kepada Solomon Island untuk bangkit dan menambah gol ketiga pada minit ke-42 apabila Syafiq Ahmad memanfaatkan kesilapan pertahanan lawan dan melepaskan tendangan keras yang terus bersarang di sudut bawah gawang.


Malaysia memasuki separuh masa dengan kelebihan tiga gol tanpa balas.


Separuh masa kedua bermula dengan Malaysia menggantikan beberapa pemain untuk memberi peluang kepada pemain baru. Solomon Island pula cuba meningkatkan tempo permainan dan mendapat ganjaran pada minit ke-52 apabila Benjamin Totori menjaringkan gol hiburan daripada penalti selepas dilanggar oleh Shahrul Saad di dalam kotak penalti.


Gol itu memberi semangat kepada Solomon Island untuk mencari gol kedua tetapi mereka terpaksa berdepan dengan serangan balas daripada Malaysia yang masih berbahaya. Malaysia menjaringkan gol keempat dan terakhir pada minit ke-76 apabila Luqman Hakim Shamsudin memecah kepungan pertahanan lawan dan meletakkan bola di antara kaki penjaga gol Solomon Island.


Perlawanan tamat dengan kemenangan mudah Malaysia 4-1 atas Solomon Island. Kemenangan ini memberi keyakinan kepada pasukan Harimau Malaya untuk menyertai peringkat seterusnya dalam saingan Piala Dunia 2026.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)