Pelancong USA Disaman Kerana Mengambil Gambar Gadis Kelantan Sedang Mandi Disungai Tanpa Kebenaran

firaz
0

Saya adalah seorang pelancong Amerika yang ingin melihat budaya dan sejarah Malaysia. Saya telah mendengar banyak perkara menarik tentang Kelantan, salah satu negeri di pantai timur Semenanjung Malaysia. Saya telah merancang untuk melancong ke sana pada bulan September 2023, tanpa mengetahui bahawa itu adalah musim pilihanraya umum ke 15.



Saya tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra pada pagi hari dan disambut oleh pemandu pelancong saya, Aziz. Dia memberitahu saya bahawa Kelantan adalah negeri yang dikenali sebagai "Serambi Mekah" kerana kekuatan agama Islam di sana. Dia juga memberitahu saya bahawa Kelantan mempunyai pelbagai tarikan seperti pantai, gunung, gua, muzium, pasar, dan seni tradisional.


Saya teruja untuk melihat semua itu, tetapi saya juga terkejut apabila melihat banyak bendera, poster, dan spanduk parti politik di sepanjang jalan. Aziz menjelaskan bahawa pilihanraya umum ke 15 akan diadakan pada minggu hadapan dan bahawa Kelantan adalah salah satu medan pertempuran utama antara kerajaan persekutuan yang dipimpin oleh Pakatan Harapan (PH) dan kerajaan negeri yang dipimpin oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS).


Aziz berkata bahawa PH cuba untuk menawan Kelantan daripada PAS yang telah memerintah negeri itu sejak tahun 1990. Dia berkata bahawa PH menawarkan pembangunan ekonomi, pendidikan, kesihatan, dan infrastruktur kepada rakyat Kelantan, manakala PAS menekankan nilai-nilai Islam, adat istiadat, dan identiti Melayu kepada pengundi mereka.


Saya tertanya-tanya bagaimana rakyat Kelantan akan memilih dan bagaimana pilihanraya itu akan mempengaruhi kehidupan mereka. Saya juga tertanya-tanya bagaimana saya akan dapat menikmati percutian saya di tengah-tengah suasana politik yang tegang.


Saya memutuskan untuk tidak membiarkan hal itu mengganggu saya dan cuba untuk belajar lebih banyak tentang Kelantan. Saya mengikuti Aziz ke beberapa tempat menarik seperti Pantai Cahaya Bulan, Gunung Stong, Gua Musang, Muzium Negeri Kelantan, Pasar Siti Khadijah, dan Kampung Kraftangan.


Saya kagum dengan keindahan alam semula jadi, kekayaan sejarah dan budaya, serta keramahan orang-orang Kelantan. Saya juga menikmati makanan-makanan sedap seperti nasi kerabu, ayam percik, laksam, nasi dagang, dan kuih-muih tradisional.


Saya juga menyaksikan beberapa persembahan seni tradisional seperti wayang kulit, mak yong, dikir barat, dan wau. Saya terpesona dengan kreativiti dan kemahiran seniman-seniman Kelantan yang mampu menghidupkan cerita-cerita lama dengan cara yang menarik dan menghiburkan.


Saya merasakan bahawa saya telah mendapat pengalaman yang tidak dapat dilupakan di Kelantan. Saya juga merasakan bahawa saya telah mendapat pandangan yang lebih luas dan mendalam tentang Malaysia. Saya berharap bahawa pilihanraya umum ke 15 akan berjalan lancar dan aman dan bahawa rakyat Kelantan akan dapat membuat pilihan yang terbaik untuk masa depan mereka.


Saya berterima kasih kepada Aziz yang telah menjadi pemandu pelancong yang baik dan kawan yang baru kepada saya. Saya berjanji untuk kembali ke Kelantan suatu hari nanti untuk melihat lagi negeri yang indah dan unik ini.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)