Pengantin Baru Pengsan Kerana Tekanan Darah Tinggi Pada Malam Pertama Bersama..

firaz
0

Aku dan isteriku telah berkahwin selama 10 tahun. Kami mempunyai dua orang anak yang masih kecil, seorang lelaki dan seorang perempuan. Kami hidup bahagia dan harmoni, tanpa ada masalah yang besar.



Namun, aku mempunyai satu rahsia yang tidak pernah aku beritahu kepada isteriku. Aku menghidap darah tinggi, atau hipertensi. Aku mengetahui hal ini ketika aku pergi menjalani pemeriksaan kesihatan di pejabat aku beberapa bulan yang lalu. Doktor memberitahu aku bahawa tekanan darah aku melebihi paras normal, iaitu 150/100 mmHg. Dia juga memberitahu aku bahawa darah tinggi boleh menyebabkan pelbagai komplikasi seperti strok, serangan jantung, dan kegagalan buah pinggang.


Aku terkejut mendengar perkara itu. Aku tidak pernah merasakan apa-apa gejala yang menunjukkan bahawa aku menghidap darah tinggi. Aku juga tidak mempunyai sebarang faktor risiko seperti obesiti, merokok, atau pengambilan garam yang tinggi. Aku hanya seorang yang sibuk dengan kerja dan tanggungjawab sebagai suami dan ayah.


Doktor menasihatkan aku untuk mengambil ubat-ubatan yang boleh menurunkan tekanan darah aku, dan juga mengubah gaya hidup aku menjadi lebih sihat. Dia memberitahu aku bahawa darah tinggi adalah penyakit yang boleh dikawal jika aku mengambil langkah-langkah yang betul.


Aku bersetuju dengan kata-kata doktor itu, tetapi aku tidak mahu memberitahu isteriku tentang hal ini. Aku tidak mahu membuatnya bimbang atau takut. Aku juga tidak mahu dia menganggap aku sebagai lemah atau tidak berdaya. Aku rasa aku boleh menyelesaikan masalah ini sendiri, tanpa perlu menyusahkan sesiapa.


Jadi, aku menyimpan rahsia ini dengan rapat. Aku mengambil ubat-ubatan yang doktor berikan secara diam-diam, dan cuba untuk menjaga pemakanan dan kesihatan aku dengan lebih baik. Aku juga cuba untuk mengelakkan tekanan atau stres yang boleh meningkatkan tekanan darah aku.


Namun, rancangan aku tidak berjalan lancar. Kerja aku semakin bertambah dan menuntut. Aku sering terpaksa bekerja lebih masa, dan menghadapi pelbagai cabaran dan masalah di pejabat. Aku juga sering terlibat dalam pertengkaran dan perselisihan dengan rakan sekerja atau pelanggan.


Di rumah, aku juga menghadapi tekanan dari keluarga besar aku. Mereka sering meminta bantuan kewangan atau nasihat dari aku, kerana mereka tahu aku adalah orang yang berjaya dan berpengaruh. Mereka juga sering mencampuri urusan rumah tangga aku, dan mengkritik cara aku mendidik anak-anak.


Semua ini membuatkan aku merasa tertekan dan tertekan. Aku tidak dapat meluahkan perasaan atau masalah aku kepada sesiapa, kerana aku takut mereka akan menilai atau menghina aku. Aku juga tidak dapat mencari ketenangan atau kebahagiaan dari isteriku, kerana dia selalu sibuk dengan urusan rumah atau anak-anak.


Aku merasa seperti terperangkap dalam satu dunia yang gelap dan suram.


Pada suatu hari, semuanya menjadi teruk. Aku sedang menghadiri satu mesyuarat penting di pejabat, apabila tiba-tiba aku merasakan sesuatu yang tidak kena dengan dadaku. Aku merasakan tekanan yang kuat, seperti ada batu yang sedang menindih dada aku. Aku juga merasakan kesakitan yang teramat sangat di bahagian kiri dada, lengan, dan bahu aku. Aku terduduk di kerusi, berpeluh dingin, dan bernafas dengan susah payah.


Aku tahu aku sedang mengalami serangan jantung. Aku teringat kata-kata doktor aku yang memberitahu aku bahawa darah tinggi boleh menyebabkan serangan jantung. Aku juga teringat kata-kata isteriku yang selalu berkata bahawa dia sayang aku, dan mahu aku menjaga kesihatan aku.


Aku cuba untuk meminta bantuan dari orang-orang yang ada di sekeliling aku, tetapi mereka tidak menyedari apa yang sedang berlaku. Mereka terus berbincang dan berdebat tentang perkara-perkara yang tidak penting. Aku merasa seperti tidak ada siapa yang peduli atau menghargai aku.


Aku merasa seperti mati.


Aku tersedar di hospital, dengan tiub-tiub dan wayar-wayar melekat pada badan aku. Aku melihat isteriku sedang duduk di sebelah katil aku, dengan mata yang bengkak dan merah. Dia menangis sambil memegang tangan aku.


"Sayang...sayang...awak dah sedar," dia berkata sambil mengesat air mata.


"Apa...apa yang berlaku?" aku bertanya dengan suara parau.


"Awak kena serangan jantung semalam," dia menjawab sambil menahan tangis. "Nasib baik ada orang yang perasan keadaan awak, dan panggil ambulans."


Aku terkejut mendengar perkataan itu. Aku tidak dapat percaya bahawa aku telah mengalami serangan jantung. Aku juga tidak dapat percaya bahawa isteriku masih ada di sisi aku, setelah semua yang telah berlaku.


"Maafkan saya...maafkan saya..." aku berkata sambil menyesal.


"Maafkan awak apa?" dia bertanya dengan bingung.


"Maafkan saya kerana tidak memberitahu awak tentang darah tinggi saya," aku berkata sambil mengaku rahsia aku.


"Awak ada darah tinggi?" dia bertanya dengan terkejut.


"Ya...saya ada darah tinggi," aku berkata sambil menunduk.


"Mengapa awak tidak beritahu saya?" dia bertanya dengan marah.


"Saya tidak mahu awak bimbang...saya tidak mahu awak takut...saya tidak mahu awak lihat saya sebagai lemah..." aku berkata sambil mencari alasan.


"Awak bodoh ke apa?" dia berkata dengan lantang. "Awak ingat saya akan bimbang atau takut atau lihat awak sebagai lemah jika awak ada darah tinggi? Awak ingat saya akan kurang sayang atau hormat atau setia kepada awak jika awak ada darah tinggi? Awak ingat saya akan tinggalkan atau tipu atau khianat awak jika awak ada darah tinggi?"


"Saya...saya..." aku tergagap-gagap.


"Awak salah besar!" dia berkata dengan keras. "Saya sayang awak seadanya! Saya hormat awak sebagai suami saya! Saya setia kepada awak sebagai isteri anda! Saya tidak akan pernah tinggalkan atau tipu atau khianat awak, walaupun awak ada darah tinggi, atau sakit jantung, atau apa-apa penyakit pun!"


"Saya minta maaf...saya minta maaf..." aku berkata sambil menangis.


"Sudahlah...sudahlah..." dia berkata sambil memeluk aku. "Yang penting sekarang, awak dah selamat. Doktor kata awak kena berehat dulu sebelum boleh pulih sepenuhnya."


"Doktor kata apa lagi?" aku bertanya dengan risau.


"Doktor kata awak kena ubah gaya hidup awak menjadi lebih sihat," dia berkata dengan serius. "Awak kena mengambil ubat-ubatan yang doktor berikan, dan mengikuti jadual rawatan yang doktor susun. Awak juga kena mengurangkan tekanan, berhenti merokok, mengawal pemakanan, dan bersenam secara berkala. Ini semua adalah untuk kebaikan awak sendiri."


"Saya faham...saya

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)