Cara Semak Status Kelayakan Sumbangan Asas Sara Hidup (SARA) Bernilai Rm1200 Hari Ini

firaz
0


(1) LHDNM / MyKasih - Sumbangan Asas Rahmah (SARa) 


(2) MyKasih : Permohonan & Semakan Sumbangan Asas Rahmah (SARA)


(4) MyKasih : Permohonan & Semakan Sumbangan Asas Rahmah (SARA) -



SEMAK STATUS KELAYAKAN ANDA


Program SARA adalah singkatan daripada Sumbangan Asas Rahmah, sebuah program bantuan subsidi bersasar yang diperkenalkan oleh Kerajaan Malaysia pada tahun 2023. 


Program ini bertujuan untuk membantu golongan miskin dan miskin tegar dengan memberikan mereka kredit untuk membeli barangan asas seperti makanan, ubat-ubatan, barangan kebersihan diri dan peralatan persekolahan.


Program ini menggunakan sistem MyKad untuk mengenal pasti penerima yang layak dan membolehkan mereka membeli barangan terpilih di kedai-kedai runcit berdaftar. Program ini telah diperluas dan ditingkatkan pada tahun 2024 dengan menambah bilangan penerima, kadar bantuan dan kategori barangan yang boleh dibeli.


Program SARA adalah sebahagian daripada usaha Kerajaan untuk menangani kesenjangan kekayaan dan membina masyarakat yang inklusif melalui kerangka Ekonomi MADANI³.


(1) Sumbangan Asas Rahmah 2024: RM700 Juta Untuk 700,000 Penerima Subsidi.

(2) Sumbangan Asas Rahmah (SARA) – My

(3) Increased SARA aid for 700,000 Malaysians starts Monday.

(4) Sumbangan Asas Rahmah (SARA) 2023 - Blog Malaysia.


Untuk menjadi penerima SARA, anda perlu memenuhi syarat-syarat kelayakan yang ditetapkan oleh Kerajaan Malaysia. Anda perlu berstatus miskin atau miskin tegar mengikut data e-Kasih dan merupakan penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR). 


Anda juga perlu mempunyai MyKad yang sah dan berfungsi³.


Anda tidak perlu membuat permohonan secara manual untuk mendapatkan bantuan SARA. Penerima yang layak akan ditentukan secara automatik berdasarkan data e-Kasih dan STR.


Anda boleh menyemak status kelayakan anda dengan menggunakan [Laman Rasmi Sumbangan Asas Rahmah (SARA)] atau [Laman MySTR].


Anda hanya perlu memasukkan nombor MyKad anda dan mengikuti arahan yang diberikan.


Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah mengenai program SARA, anda boleh menghubungi LHDN atau MyKasih di talian 1-800-88-2747 atau 03-7720-1800.

Semoga saya dapat membantu anda. 😊


Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)