Kerana Marahkan USA Dedahkan Bantuan Korea Utara Ke Russia, Korea Utara Mula Lancarkan Serangan Ke Korea Selatan,

firaz
0

Tentera Korea Utara melancarkan tembakan artileri ke arah kawasan berhampiran Pulau Yeonpyeong, Korea Selatan. Semua penduduk di sana diarahkan berlindung di tempat selamat


Source: Conversations 


(1) Sejarah Di Sebalik Perpecahan Korea Kepada Korea Utara & Korea Selatan

(2) Sejarah Korea Utara - Wikipedia Bahasa Melayu,

(3) Sejarah Munculnya Korea Selatan dan Utara, Dua Negara Korban Adu Domba.

(4) 5 Perang yang Masih Terjadi Saat Ini, termasuk Korea dan Yaman

(5) 70 Tahun Berlalu, Kisah Perang Korea yang Belum Berakhir Hingga Saat


Tentera Korea Selatan sedang memberi respon dengan melancarkan latihan tembakan langsung di kawasan itu


SEJARAH PEPERANGAN KOREA UTARA DENGAN KOREA SELATAN


Korea Utara dan Korea Selatan adalah hasil dari pembahagian Korea oleh Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet pada akhir Perang Dunia II pada tahun 1945.


Sejak itu, kedua-dua negara telah terlibat dalam beberapa peperangan, baik secara langsung mahupun tidak langsung. Berikut adalah senarai peperangan yang pernah berlaku antara Korea Utara dan Korea Selatan:


- **Perang Korea (1950-1953)**: Ini adalah peperangan paling besar dan paling berdarah yang melibatkan Korea Utara dan Korea Selatan. Peperangan ini bermula apabila Korea Utara menyerang Korea Selatan pada 25 Jun 1950, dengan sokongan dari China dan Soviet. 

Korea Selatan pula dibantu oleh Amerika Syarikat dan negara-negara anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Peperangan ini berakhir dengan penandatanganan perjanjian gencatan senjata pada 27 Julai 1953, tetapi tidak ada perjanjian damai yang ditandatangani sehingga kini. 

Peperangan ini menewaskan lebih daripada 2.5 juta orang, dan meninggalkan kawasan sempadan yang dikenali sebagai Zon Demiliterisasi Korea (DMZ) sebagai salah satu kawasan paling berbahaya di dunia¹².


- **Konflik DMZ Korea (1966-1969)**: Ini adalah siri pertempuran dan serangan yang berlaku di sepanjang DMZ antara Korea Utara dan Korea Selatan, serta sekutu-sekutu mereka. Konflik ini bermula apabila Korea Utara cuba menyusup ke Korea Selatan untuk melakukan sabotaj dan pembunuhan, serta untuk menggalakkan pemberontakan rakyat. 

Korea Selatan dan Amerika Syarikat pula bertindak balas dengan melancarkan operasi-operasi balas dendam dan pencegahan. Konflik ini mencapai kemuncaknya pada 18 Ogos 1969, apabila Korea Utara menembak jatuh sebuah pesawat Amerika Syarikat di atas Laut Jepun, membunuh 31 orang.

Konflik ini mereda selepas Presiden Amerika Syarikat Richard Nixon mengumumkan doktrin Guam, yang menyatakan bahawa Amerika Syarikat akan mengurangkan komitmennya terhadap sekutu-sekutunya di Asia.


- **Insiden Kapal Selam Korea Utara (1996)**: Ini adalah insiden yang berlaku pada 18 September 1996, apabila sebuah kapal selam Korea Utara kandas di pantai Korea Selatan, berhampiran Gangneung.

Kapal selam itu membawa 26 orang, termasuk 22 orang komando yang bertugas untuk mengintip pangkalan tentera Korea Selatan. Apabila kapal selam itu ditemui oleh penduduk setempat, komando-komando itu melarikan diri ke hutan dan berusaha untuk kembali ke Korea Utara.

Ini menyebabkan operasi pencarian dan penangkapan yang melibatkan lebih daripada 40,000 orang tentera dan polis Korea Selatan, serta 300 orang tentera Amerika Syarikat. 

Operasi ini berlangsung selama 49 hari, dan berakhir dengan kematian 24 orang komando Korea Utara, satu orang komando yang ditangkap, dan satu orang yang hilang. Selain itu, 17 orang Korea Selatan, termasuk 13 orang tentera dan polis, serta empat orang penduduk setempat, turut terbunuh dalam insiden ini.


- **Peristiwa Baengnyeong (2010)**: Ini adalah insiden yang berlaku pada 26 Mac 2010, apabila sebuah kapal perang Korea Selatan, Cheonan, tenggelam di dekat pulau Baengnyeong di Laut Kuning, membunuh 46 orang daripada 104 orang krewnya.

Siasatan antarabangsa yang dipimpin oleh Korea Selatan mendapati bahawa kapal itu tenggelam akibat serangan torpedo dari sebuah kapal selam Korea Utara.

Korea Utara menafikan keterlibatannya dalam insiden ini, dan menuduh Korea Selatan melakukan pembohongan. Insiden ini menimbulkan ketegangan dan kemarahan di antara kedua-dua negara, serta mengancam untuk memecahkan gencatan senjata yang sedia ada.


- **Krisis Korea Utara (2013)**: Ini adalah krisis yang berlaku pada awal tahun 2013, apabila Korea Utara mengeluarkan pelbagai ancaman dan provokasi terhadap Korea Selatan, Amerika Syarikat, dan sekutu-sekutu mereka.

Krisis ini dipicu oleh pelbagai faktor, termasuk ujian nuklear ketiga Korea Utara pada 12 Februari 2013, latihan tentera bersama Korea Selatan dan Amerika Syarikat, serta resolusi PBB yang mengenakan sekatan ekonomi dan diplomatik terhadap Korea Utara.

Antara ancaman dan provokasi yang dilakukan oleh Korea Utara termasuk mengisytiharkan bahawa perjanjian gencatan senjata dengan Korea Selatan tidak lagi berkuat kuasa, mengumumkan bahawa mereka mempunyai hak untuk melancarkan serangan nuklear terhadap Amerika Syarikat, dan memindahkan peluru berpandu ke pantai timur mereka.

Krisis ini mereda selepas beberapa bulan, apabila Korea Utara menawarkan untuk berunding dengan Korea Selatan, dan menghentikan ancaman-ancaman mereka.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)