VAKSIN Punca Orang Muda Paling Tinggi Kena Serangan Jantung? Ini 12 Cara Mengatasi Serangan Jantung!

firaz
0


Bagaimana Saya Selamatkan Jantung Saya Dari Maut Dalam 12 Minggu!




-Anda Mungkin Menghidap Penyakit Jantung Tanpa Sedari! Ketahui Tanda-Tanda Awal Sebelum Terlambat!


-Rahsia Bagaimana Saya Hilangkan 10kg Dalam Sebulan Tanpa Ubat Kurus, Senaman, Atau Lapar!


-Jangan Biarkan Masalah Kesihatan Mental Menghancurkan Hidup Anda! Ikuti 7 Langkah Mudah Ini Untuk Pulih Dari Kemurungan!


-Penyakit Kritikal Menyerang Orang Muda Di Malaysia! Anda Mungkin Antara Mangsa Seterusnya Jika Tidak Buat Ini!


-Bagaimana Saya Selamatkan Jantung Saya Dari Maut Dalam 12 Minggu!


-Kesedaran penjagaan kesihatan masih rendah di Malaysia.


-Semakin ramai orang muda berpenyakit kritikal.


Saya tidak pernah menyangka bahawa saya akan mengalami serangan jantung pada usia 35 tahun. Saya ingat saya mempunyai jantung yang sihat, tetapi rupanya saya salah besar. Saya telah mengabaikan tanda-tanda awal penyakit jantung seperti sakit dada, sesak nafas, dan lemah. Saya juga tidak menjaga pemakanan dan gaya hidup saya. Saya suka makan makanan berlemak, bergoreng, dan berproses. Saya juga merokok dan jarang bersenam. Saya fikir saya masih muda dan kuat, tetapi saya tersilap.



Pada suatu hari, saya terasa sakit dada yang teruk dan tidak dapat bernafas. Saya terjatuh dan tidak sedarkan diri. Nasib baik, isteri saya ada di rumah dan segera memanggil ambulans. Saya dibawa ke hospital dan didiagnos menghidap penyakit jantung koronari. Doktor berkata, saluran darah saya telah tersumbat oleh plak kolesterol dan menyebabkan jantung saya kekurangan oksigen. Saya hampir mati jika tidak mendapat rawatan segera.



Saya sangat terkejut dan sedih apabila mendengar berita itu. Saya bimbang tentang masa depan saya dan keluarga saya. Saya tidak mahu meninggalkan mereka begitu sahaja. Saya bertekad untuk mengubah gaya hidup saya dan menjaga kesihatan jantung saya. Doktor memberi saya beberapa nasihat dan ubat-ubatan untuk membantu saya pulih. Saya juga membuat penyelidikan sendiri tentang cara-cara untuk mencegah dan mengatasi penyakit jantung.



Saya menemui bahawa terdapat banyak cara mudah dan berkesan untuk menjaga jantung yang sihat. Saya mengikuti 12 tabiat ini dalam tempoh 12 minggu dan saya dapati bahawa jantung saya semakin baik. Saya juga merasa lebih bertenaga, ceria, dan sihat. Inilah 12 tabiat yang saya amalkan:




1. Berhenti merokok. Ini adalah langkah pertama dan paling penting yang saya lakukan. Saya tahu bahawa merokok adalah faktor utama yang menyebabkan penyakit jantung. Saya menggantikan rokok dengan permen karet, air, dan buah-buahan. Saya juga mengelakkan persekitaran yang berasap.


2. Bersenam secara teratur. Saya mula dengan senaman ringan seperti berjalan, berbasikal, dan berenang. Saya melakukan senaman ini selama 30 minit, tiga kali seminggu. Saya juga mengukur denyut nadi saya sebelum dan selepas bersenam untuk memantau kemajuan saya.


3. Makan secara sihat. Saya mengurangkan pengambilan lemak tepu, garam, gula, dan makanan berproses. Saya meningkatkan pengambilan sayur-sayuran, buah-buahan, kacang-kacangan, dan protein tanpa lemak. Saya juga memilih ikan laut seperti salmon dan sardin yang kaya dengan omega-3, yang baik untuk jantung.


4. Kurangkan tekanan. Saya belajar untuk menangani stres dengan lebih baik. Saya melakukan teknik pernafasan, meditasi, dan yoga. Saya juga meluangkan masa untuk bersantai, bersenang-senang, dan bersosial dengan keluarga dan rakan-rakan. Saya juga sentiasa tersenyum dan bersyukur.




5. Dapatkan tidur yang cukup. Saya memastikan bahawa saya tidur sekurang-kurangnya tujuh jam setiap malam. Saya mengelakkan aktiviti yang merangsang seperti menonton televisyen, bermain komputer, atau minum kopi sebelum tidur. Saya juga menjadualkan waktu tidur dan bangun yang tetap setiap hari.


6. Kawal tahap kolesterol, tekanan darah, dan gula darah. Saya membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala untuk memantau tahap-tahap ini. Saya juga mengambil ubat-ubatan yang diberi oleh doktor dengan tepat. Saya juga mengamalkan diet yang sesuai dengan keadaan saya.


7. Makan kacang walnut. Saya membaca bahawa kacang walnut mengandungi lemak tak tepu, serat, dan antioksidan yang baik untuk jantung. Saya makan sebanyak 30 gram kacang walnut setiap hari sebagai snek atau tambahan dalam salad atau oatmeal.


8. Hindari udara kotor. Saya membaca bahawa udara kotor boleh meningkatkan risiko penyakit jantung. Saya mengelakkan tempat-tempat yang tercemar seperti jalan raya, tapak pembinaan, atau kilang. Saya juga memakai topeng muka apabila berada di luar rumah.


9. Jangan abaikan sumber kacang. Saya membaca bahawa kacang-kacangan seperti kacang soya, kacang merah, dan kacang hitam mengandungi protein, serat, dan fitokimia yang baik untuk jantung. Saya makan sebanyak satu cawan kacang-kacangan setiap hari sebagai lauk atau dalam sup atau salad.


10. Buat senaman handgrip. Saya membaca bahawa senaman handgrip boleh menurunkan tekanan darah dengan menguatkan otot-otot tangan. Saya melakukan senaman ini dengan menggunakan alat handgrip yang boleh dibeli di kedai sukan. Saya melakukan senaman ini selama lima minit, dua kali sehari.


11. Tambah telur dalam diet. Saya membaca bahawa telur mengandungi protein, kolin, dan lesitin yang baik untuk jantung. Saya makan sebanyak satu atau dua biji telur setiap hari sebagai sarapan atau dalam sandwich atau salad. Saya memilih telur yang rendah kolesterol atau organik.


12. Ukur denyut nadi selepas bersenam. Saya membaca bahawa denyut nadi selepas bersenam menunjukkan tahap kecergasan jantung saya. Saya mengukur denyut nadi saya dengan menggunakan alat jari atau jam tangan pintar. Saya memastikan bahawa denyut nadi saya kembali ke paras normal dalam masa 10 minit selepas bersenam.


Selepas 12 minggu mengamalkan 12 tabiat ini, saya merasakan perbezaan yang besar dalam kesihatan jantung saya. Saya tidak lagi mengalami sakit dada, sesak nafas, atau lemah. Saya juga mendapat pujian daripada doktor, isteri, dan rakan-rakan saya. Saya sangat gembira dan bersyukur kerana saya telah menyelamatkan jantung saya dari maut. Saya berharap cerita saya ini dapat memberi inspirasi dan motivasi kepada anda yang menghadapi masalah jantung atau ingin menjaga kesihatan jantung anda. Ingat, jantung anda adalah harta anda yang paling berharga. Jaga ia dengan baik dan ia akan menjaga anda dengan baik. Sekian, terima kasih.


Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)